Onderzoek iBMG: De kwaliteit van Spoedzorg
Veel mensen denken bij acute zorg aan zwaailichten en sirenes, en het redden van levens. In werkelijkheid betreffen deze situaties slechts 10% van de acute zorg in een ziekenhuis. Ambulancediensten weten in de verschillende traumaregio’s waar ze naar toe moeten gaan met patiënten met multitrauma’s, hersen- en hartinfarcten, en een gescheurde buikslagader. De meeste acute zorg betreft echter niet-levensbedreigende, maar wel acute problemen. Er wordt te veel geredeneerd vanuit het perspectief van de levensbedreigende acute zorg. Naast deze te beperkte definitie van complexe acute zorg die wordt gehanteerd, is het van belang andere aspecten van kwaliteit zichtbaar te maken. De studie van iBMG toont aan dat ‘overige acute zorg’ om andere organisatievormen vraagt, andere professionele competenties en andere manieren om met risico om te gaan dan de complexe acute zorg. Zo vraagt hoog urgente acute zorg om een goed op elkaar ingespeeld team in een hoogtechnologische omgeving, terwijl een goede professional voor iemand met socio-medische verwaarlozing iemand is die goede contacten onderhoudt met de langdurige zorg om ervoor te zorgen dat er bijvoorbeeld snel een crisisbed kan worden geregeld.
Bekijk hier het volledige iBMG onderzoek “De kwaliteit van Spoedzorg; Naar een visie op goede zorg op en rond de SEH” of de samenvatting.