Ons fundament
Hier staan we voor
Samen met onze partners in de regio bevorderen we preventie, gezondheid en welzijn, en laten we onze brede basis medisch specialistische zorg daar maximaal op aansluiten. Zo dragen we bij aan het welbevinden van onze inwoners. We doen dit op die momenten in het leven, wanneer onze inwoners dat nodig hebben, van geboorte tot in de laatste levensfase.
Wij doen dit samen. Onze kracht zit in de relatie en in de menselijke maat:
- We kennen onze inwoners, patiënten, hun naasten, hun leefomgeving en maatschappelijke context
- We kennen onze medewerkers
- We kennen onze samenwerkingspartners, van zorgpartners en gemeenten tot onderwijsinstellingen en ondernemers
Als vereniging van regionale ziekenhuizen bundelen we onze krachten om zo het verschil te maken. We doen dit steeds vanuit onze kernwaarden:
Verbindend, met lef en grensverleggend.
Onze ambitie 2023 - 2030
Het huidige zorgsysteem staat onder druk. Wij nemen als SAZ ziekenhuizen onze verantwoordelijkheid en tonen eigenaarschap om goede zorg in de regio toegankelijk te houden, waar nodig verbindend te verwijzen en op duurzame wijze met mensen en middelen om te gaan. We denken bij iedere stap na of en wanneer we hierbij de ander nodig hebben en wat dit betekent voor die ander. Hiermee geven we concrete en substantiële invulling aan het Integraal Zorgakkoord en het kader Passende Zorg.
Wij werken hieraan vanuit verbinding, grensverleggend en met lef.
Onze SAZ bouwstenen voor innovatie en
transformatie
De concrete invulling van de bouwstenen is een continu proces. We laten ons hierin leiden door landelijke en regionale ontwikkelingen en behoeften. De uitwerking komt terug in de jaarlijkse werkplannen.
Zó gaan we gezamenlijk verder op onze strategische reis
De SAZ ziekenhuizen zijn grensverleggend, verbindend en met lef op weg van ziekenhuis naar gezondheidsorganisatie. Ieder afzonderlijk doen wij dit in de context van onze eigen regio. Gezamenlijk ontdekken, vernieuwen en faciliteren, doen wij als SAZ vereniging op vier manieren.
Goede voorbeelden
Alle SAZ ziekenhuizen zijn bezig met de transformatie. Lees hier hoe ze dit doen.
Laurentius
Laurentius zet zich in voor digitalisering en technologie opdat patiënten regie kunnen nemen over hun eigen gezondheid. Laurentius loopt voorop in de toepassing van innovatieve technologie. De zelfmeetkiosk is hiervan een goed voorbeeld.
In de zelfmeetkiosken in de hal van het ziekenhuis kunnen patiënten zelf hun bloeddruk, saturatie, hartfrequentie, lengte, gewicht en BMI meten. De waarden worden meteen in het patiëntendossier opgenomen en de patiënt krijgt de waardes mee op een bon.
Zelfmeetkiosk geeft patiënten eigen regie
Patiënten worden zich bewust van de eigen gezondheid doordat ze alle waardes zelf meten en vervolgens die ook op een ticket uit de kiosk direct kunnen lezen en meenemen. Vervolgens gaan ze aan de hand van het ticket in gesprek met de arts en stellen er vragen over. Voorheen ‘overkwam’ het de patiënt, omdat alles door assistenten in de polikliniek werd gemeten.
Bij aankomst in het ziekenhuis wordt patiënten van de polikliniek gevraagd om -voordat ze plaatsnemen in de wachtruimte op de poli- naar de zelfmeetkiosk te gaan. De kiosk geeft zelf aan wat patiënten moeten doen om de waardes te meten, eventueel geholpen door vrijwilligers. Via een QR-code op het ticket die de patiënt bij binnenkomst krijgt via de aanmeldzuil en een korte check van de identiteit wordt de koppeling met de patiënt gemaakt en na de metingen krijgt de patiënt een ticket met de uitkomsten. De waarden worden direct in het elektronische patiëntendossier opgenomen.
Tijdbesparing en minder fouten
De zelfmeetkiosken leveren een aanzienlijke tijdsbesparing op. Zorgverleners hoeven immers niet meer zelf de waarden te meten en in het epd in te voeren. Het betekent ook dat het poli-proces efficiënter kan worden ingericht. Bovendien is de kans op administratieve fouten kleiner doordat de waardes niet meer handmatig ingevoerd hoeven te worden.
De meting is door een patiënt snel en eenvoudig uit te voeren. In Laurentius Ziekenhuis voeren tot 12 patiënten per uur zelf metingen uit op één zelfmeetkiosk. De ervaringen van de gebruikers zijn positief en meer dan 90% van geplande afspraken op de zelfmeetkiosk wordt succesvol afgerond.