Ons fundament
Hier staan we voor
Samen met onze partners in de regio bevorderen we preventie, gezondheid en welzijn, en laten we onze brede basis medisch specialistische zorg daar maximaal op aansluiten. Zo dragen we bij aan het welbevinden van onze inwoners. We doen dit op die momenten in het leven, wanneer onze inwoners dat nodig hebben, van geboorte tot in de laatste levensfase.
Wij doen dit samen. Onze kracht zit in de relatie en in de menselijke maat:
- We kennen onze inwoners, patiënten, hun naasten, hun leefomgeving en maatschappelijke context
- We kennen onze medewerkers
- We kennen onze samenwerkingspartners, van zorgpartners en gemeenten tot onderwijsinstellingen en ondernemers
Als vereniging van regionale ziekenhuizen bundelen we onze krachten om zo het verschil te maken. We doen dit steeds vanuit onze kernwaarden:
Verbindend, met lef en grensverleggend.
Onze ambitie 2023 - 2030
Het huidige zorgsysteem staat onder druk. Wij nemen als SAZ ziekenhuizen onze verantwoordelijkheid en tonen eigenaarschap om goede zorg in de regio toegankelijk te houden, waar nodig verbindend te verwijzen en op duurzame wijze met mensen en middelen om te gaan. We denken bij iedere stap na of en wanneer we hierbij de ander nodig hebben en wat dit betekent voor die ander. Hiermee geven we concrete en substantiële invulling aan het Integraal Zorgakkoord en het kader Passende Zorg.
Wij werken hieraan vanuit verbinding, grensverleggend en met lef.
Onze SAZ bouwstenen voor innovatie en
transformatie
De concrete invulling van de bouwstenen is een continu proces. We laten ons hierin leiden door landelijke en regionale ontwikkelingen en behoeften. De uitwerking komt terug in de jaarlijkse werkplannen.
Zó gaan we gezamenlijk verder op onze strategische reis
De SAZ ziekenhuizen zijn grensverleggend, verbindend en met lef op weg van ziekenhuis naar gezondheidsorganisatie. Ieder afzonderlijk doen wij dit in de context van onze eigen regio. Gezamenlijk ontdekken, vernieuwen en faciliteren, doen wij als SAZ vereniging op vier manieren.
Goede voorbeelden
Alle SAZ ziekenhuizen zijn bezig met de transformatie. Lees hier hoe ze dit doen.
Wilhelmina Ziekenhuis Assen
Wilhelmina Ziekenhuis Assen (WZA) loopt in Nederland voorop in de toepassing van digitale middelen voor de beste en persoonlijke zorg voor patiënten. Dat doet het vooruitstrevende Drentse ziekenhuis op verschillende manieren.
Persoonlijk digitaal contact met zorgverlener
Alle patiënten van het WZA kunnen gebruik maken van de BeterDichtbij-app. Via de app kunnen zij vragen stellen aan het ziekenhuis. Dat kunnen algemene vragen zijn, bijvoorbeeld over bezoektijden, over parkeren of over het patiëntenportaal MijnWZA. Het kunnen ook meer persoonlijke vragen aan een zorgverlener zijn over behandeling of klachten.
Het is een laagdrempelige en persoonlijke manier voor de patiënt om contact te leggen met zijn of haar zorgverlener. De patiënt kan een vraag stellen op het moment dat het hem goed uitkomt. Handig is ook dat het gesprek weer na te lezen is.
BeterDichtbij is ook hét communicatiekanaal dat het ziekenhuis inzet om logistieke informatie zoals afspraakherinneringen, het nasturen van informatie en de berichtgeving over openingstijden bij feestdagen door te geven. Dit gaat allemaal via BeterDichtbij.
Thuis meten
Het WZA maakt voor veel patiënten gebruik van de Thuismeten-app van Luscii. Niet alleen bij ziektebeelden die in absolute getallen en waarden te meten zijn zoals patiënten met hartfalen, maar ook bij patiënten met subjectieve en psychosociale klachten. Met de Thuismeten-app geeft de patiënt de klachten door aan de zorg verlener en zo kan de zorgverlener de patiënt goed begeleiden.
Daarnaast gebruiken het WZA de Thuismeten-app om processen rondom ingrepen, zoals een scopie of darmoperatie, voor de patiënten eenvoudiger te maken. Stap voor stap krijgen ze de relevante informatie die nodig is, waardoor ze zich goed kunnen voorbereiden op de ingreep. Met behulp van de Thuismeten-app heeft de zorgverlener een goed beeld van hoe het met de patiënt gaat en kan, als er bijzonderheden zijn, contact met ze opnemen. Dit is een veilig en prettig gevoel, zowel voor de patiënt als voor de zorgverlener.
Digitaal contact met collega’s en zorgpartners
Zorg voor patiënten vindt steeds vaker in netwerken plaats. Naast het kunnen uitwisselen van dossiers en patiëntendata is communicatie voor een goede samenwerking van essentieel belang. Daarom past WZA de BeterDichtbij Collega toe. BeterDichtbij Collega maakt het mogelijk om contact met collega’s te leggen op het moment dat het hen uitkomt. Zorgverleners kunnen via BeterDichtbij Collega eenvoudig berichten uitwisselen, samen met bijvoorbeeld een foto, bestand, link of video. Het is ook mogelijk om BeterDichtbij Collega in te zetten voor bijvoorbeeld een meekijkconsult. Contact kan over een specifieke patiënt gaan die ook BeterDichtbij gebruikt, maar ook over algemene vragen of om kennis uit te wisselen.
WZA zet BeterDichtbij Collega bij voorbeeld ook transmuraal in, bijvoorbeeld bij het transferpunt. BeterDichtbij Collega is goed te gebruiken bij het verbeteren van het contact met zorgpartners in de regio, zoals bij de uitstroom van patiënten naar een VVT-instelling of collega-ziekenhuizen, bij huisartsen en de wijkverpleging.
Verder lezen:
Wilhelmina Ziekenhuis Assen en NAAST-ZCN als eerste organisaties succesvol van start met BeterDichtbij Collega – BeterDichtbij
Wilhelmina Ziekenhuis Assen zet digitale services BeterDichtbij en Luscii geïntegreerd in – BeterDichtbij
Wilhelmina Ziekenhuis Assen en NAAST-ZCN: ‘kortere lijnen en betere zorg door BeterDichtbij Collega’ – Skipr
Patiënten Wilhelmina Ziekenhuis Assen nu op alle poliklinieken makkelijker in contact met zorgverlener – BeterDichtbij
Ziekenhuizen delen campagne #thuiskanhetook – Vliegwielcoalitie