Ons fundament
Hier staan we voor
Samen met onze partners in de regio bevorderen we preventie, gezondheid en welzijn, en laten we onze brede basis medisch specialistische zorg daar maximaal op aansluiten. Zo dragen we bij aan het welbevinden van onze inwoners. We doen dit op die momenten in het leven, wanneer onze inwoners dat nodig hebben, van geboorte tot in de laatste levensfase.
Wij doen dit samen. Onze kracht zit in de relatie en in de menselijke maat:
- We kennen onze inwoners, patiënten, hun naasten, hun leefomgeving en maatschappelijke context
- We kennen onze medewerkers
- We kennen onze samenwerkingspartners, van zorgpartners en gemeenten tot onderwijsinstellingen en ondernemers
Als vereniging van regionale ziekenhuizen bundelen we onze krachten om zo het verschil te maken. We doen dit steeds vanuit onze kernwaarden:
Verbindend, met lef en grensverleggend.
Onze ambitie 2023 - 2030
Het huidige zorgsysteem staat onder druk. Wij nemen als SAZ ziekenhuizen onze verantwoordelijkheid en tonen eigenaarschap om goede zorg in de regio toegankelijk te houden, waar nodig verbindend te verwijzen en op duurzame wijze met mensen en middelen om te gaan. We denken bij iedere stap na of en wanneer we hierbij de ander nodig hebben en wat dit betekent voor die ander. Hiermee geven we concrete en substantiële invulling aan het Integraal Zorgakkoord en het kader Passende Zorg.
Wij werken hieraan vanuit verbinding, grensverleggend en met lef.
Onze SAZ bouwstenen voor innovatie en
transformatie
De concrete invulling van de bouwstenen is een continu proces. We laten ons hierin leiden door landelijke en regionale ontwikkelingen en behoeften. De uitwerking komt terug in de jaarlijkse werkplannen.
Zó gaan we gezamenlijk verder op onze strategische reis
De SAZ ziekenhuizen zijn grensverleggend, verbindend en met lef op weg van ziekenhuis naar gezondheidsorganisatie. Ieder afzonderlijk doen wij dit in de context van onze eigen regio. Gezamenlijk ontdekken, vernieuwen en faciliteren, doen wij als SAZ vereniging op vier manieren.
Goede voorbeelden
Alle SAZ ziekenhuizen zijn bezig met de transformatie. Lees hier hoe ze dit doen.
Ziekenhuis St Jansdal
Ziekenhuis St Jansdal optimaliseert het digitale patiëntproces op de poliklinieken. Het is een belangrijke basis om stappen te kunnen zetten naar de zorg van de toekomst, waar digitale zorg integraal onderdeel van wordt.
Wat is er gerealiseerd?
1. Patiëntpas is vervallen
We geven geen nieuwe passen meer uit. Aanmelden kan via onze MijnStJansdal app of via een barcode op de brief. Dat is duurzaam, efficiënter en bespaart kosten.
2. Nieuwe patiënten kunnen inloggen met DigiD
Inloggen met DigiD is mogelijk gemaakt voor nieuwe patiënten die door ons nog niet fysiek gezien zijn (hun ID is nog niet vastgesteld). Zij kunnen inloggen in een lite omgeving (met beperkte functionaliteiten) maar wel alvast hun afspraak voorbereiden, zoals het invullen van vragenlijsten.
3. Patiënt kan zelf lab- en radiologieafspraken online plannen in zijn mijn-omgeving
Nu plannen ze in hun mijn-omgeving. Dit legt ook de basis om in de toekomst combinatieafspraken te maken, waarbij ook een onderzoek gepland moet gaan worden. Voorheen moesten ze een afspraak maken in een online omgeving die niet was verbonden met ons EPD.
4. Digiplein opgezet
We bieden hulp en ondersteuning bij het gebruik van MijnStJansdal. Het is een uitbreiding van de telefonische helpdesk door er nu een fysieke balie (op twee locaties) aan te koppelen. Ook zijn de openingstijden verruimd van halve werkdagen naar hele werkdagen.
5. Digitale afspraakbevestiging geoptimaliseerd
6. Medicatiecheck als afspraak ingericht
Deze stap werd vaak overgeslagen door patiënten en communicatie hierover maakte het moeilijk, want onduidelijk hoe laat patiënt er nu precies moet zijn. Doordat het nu gepland wordt, hebben we ook beter inzicht in de benodigde capaciteit van de apothekersassistent
7. Pilot digitale patiëntinformatie (Indiveo) bij orthopedie (CareCompanion) en MDL (afspraaktypes)
Er zijn twee pilots geweest waarin we een animatie hebben aangeboden in MijnStJansdal. Uit de evaluatie blijkt dat patiënten die de animatie hebben bekeken de informatie heel positief beoordelen. Ook de betrokken vakgroepen en medewerkers zijn enthousiast. Tot aan mei 2024 loopt er een project om de animatie en folders te koppelen aan de afsprakeninformatie in MijnStJansdal.
8. Analyse klantcontact poliklinieken
Telefonische bereikbaarheid van poliklinieken was vaak onvoldoende. Er is een analyse gedaan van telefonie en digitale berichten (postvak in van de mijnomgeving). Analyse wordt gebruikt voor een verbeterplan op korte en lange termijn.
9. Pilot zelfplannen (combinatieafspraken) orthopedie
Het maken van combinatie-afspraken voor orthopedie is mogelijk gemaakt als test en om het daarna ziekenhuisbreed te kunnen uitrollen.
10. Dashboard digitale poli verder ontwikkeld
Cijfers zijn inzichtelijk gemaakt op een dashboard om te volgen hoe digitalisering vorm krijgt op de poliklinieken. Zo is per poli inzichtelijk of patiënten rondom de afspraak inloggen in MijnStJansdal. Het dashboard is inzichtelijk voor iedereen op de poliklinieken.
Wat heeft een jaar digitale poli opgeleverd?
• MijnStJansdal gebruikers gegroeid: 94.549 > 139.517
• % MijnStJansdal aangeboden: 91% > 98%
• % patiënten met MijnStJansdal status actief: 64% > 75%
• % patiënten dat inlogt rondom de poliafspraak: 55% > 70%
• % patiënten dat inlogt via de MyChart app: 12,4% > 38,7%
• Afname papiergebruik met 15%
• Afname poststukken met 18%