Ons fundament
Hier staan we voor
Samen met onze partners in de regio bevorderen we preventie, gezondheid en welzijn, en laten we onze brede basis medisch specialistische zorg daar maximaal op aansluiten. Zo dragen we bij aan het welbevinden van onze inwoners. We doen dit op die momenten in het leven, wanneer onze inwoners dat nodig hebben, van geboorte tot in de laatste levensfase.
Wij doen dit samen. Onze kracht zit in de relatie en in de menselijke maat:
- We kennen onze inwoners, patiënten, hun naasten, hun leefomgeving en maatschappelijke context
- We kennen onze medewerkers
- We kennen onze samenwerkingspartners, van zorgpartners en gemeenten tot onderwijsinstellingen en ondernemers
Als vereniging van regionale ziekenhuizen bundelen we onze krachten om zo het verschil te maken. We doen dit steeds vanuit onze kernwaarden:
Verbindend, met lef en grensverleggend.
Onze ambitie 2023 - 2030
Het huidige zorgsysteem staat onder druk. Wij nemen als SAZ ziekenhuizen onze verantwoordelijkheid en tonen eigenaarschap om goede zorg in de regio toegankelijk te houden, waar nodig verbindend te verwijzen en op duurzame wijze met mensen en middelen om te gaan. We denken bij iedere stap na of en wanneer we hierbij de ander nodig hebben en wat dit betekent voor die ander. Hiermee geven we concrete en substantiële invulling aan het Integraal Zorgakkoord en het kader Passende Zorg.
Wij werken hieraan vanuit verbinding, grensverleggend en met lef.
Onze SAZ bouwstenen voor innovatie en
transformatie
De concrete invulling van de bouwstenen is een continu proces. We laten ons hierin leiden door landelijke en regionale ontwikkelingen en behoeften. De uitwerking komt terug in de jaarlijkse werkplannen.
Zó gaan we gezamenlijk verder op onze strategische reis
De SAZ ziekenhuizen zijn grensverleggend, verbindend en met lef op weg van ziekenhuis naar gezondheidsorganisatie. Ieder afzonderlijk doen wij dit in de context van onze eigen regio. Gezamenlijk ontdekken, vernieuwen en faciliteren, doen wij als SAZ vereniging op vier manieren.
Goede voorbeelden
Alle SAZ ziekenhuizen zijn bezig met de transformatie. Lees hier hoe ze dit doen.
Ziekenhuis Gelderse Vallei
Ziekenhuis Gelderse Vallei maakt zich hard voor meer gezondheidswinst en kwaliteit van leven voor en door de inwoners van de regio de Gelderse Vallei. Het ziekenhuis zet vol in op hybride zorg: fysiek als het nodig is, digitaal als het kan. In praktijk werkt Ziekenhuis Gelderse Vallei hieraan op de volgende manieren:
Inclusief: iedereen wordt betrokken
Van alle medewerkers is de digitale vaardigheid in kaart gebracht, van schoonmakers tot artsen. Er bleken grote verschillen te zijn. Jongeren bleken niet per se digitaal vaardiger te zijn dan oudere collega’s. Daar moet je in het werk rekening mee houden, want iedereen krijgt immers te maken met digitalisering: ook zorgassistenten moeten iets kunnen invullen in het EPD of een patiënt kunnen helpen die via zijn tablet een maaltijd wil bestellen. Ziekenhuis Gelderse Vallei wil alle medewerkers voorbereiden op een toekomst die steeds digitaler wordt.
Digicoach voor medewerkers
Binnen het ziekenhuis zijn er 22 digicoaches voor medewerkers actief. Zij zijn hiervoor speciaal opgeleid, zij hebben deze rol naast hun gewone baan als bijvoorbeeld verpleegkundige of polikliniek-assistent en krijgen daar ook uren voor. De digicoaches voor medewerkers helpen hun collega’s bij het oplossen van de digitale problemen waar ze tegenaan lopen op de werkvloer en bovenal bij het bekwaam worden in de digitale basisvaardigheden.
Digicoach voor patiënten
Ook voor patiënten zijn er digicoaches. Digitalisering maakt de zorg voor veel patiënten gemakkelijker. Maar niet voor iedereen. Daarom is in de centrale hal van het ziekenhuis is een loket, waar patiënten dagelijks van 8.30-17.30 uur kunnen binnenlopen met hun digitale vragen. En patiënten die thuis tegen digitale vragen aanlopen, kunnen bellen met de Helpdesk Digitale Zorg. Uitgangspunt van de digicoaches is steeds: we leren het u zelf te doen, op uw eigen telefoon of tablet.
Zorgprocessen stroomlijnen in eZorgpaden, EPD en patiëntenportaal
Ziekenhuis Gelderse Vallei werkt al ruim 13 jaar aan de ontwikkeling van eZorgpaden. Inmiddels zijn die er voor 80 aandoeningen. De zorgpaden zijn ingericht in het medisch dossier (EPD) en sturen -grotendeels geautomatiseerd- het zorgpad van de patiënt aan. In een persoonlijke, interactieve webomgeving, MijnZGV, krijgen patiënten alle voor hen relevante informatie over hun ziekte. Alles op maat, op het moment dat de patiënt daar aan toe is en in de vorm die voor dié patiënt prettig is.
Zo krijgen bijvoorbeeld patiënten met IBD (inflammatoire darmziekten) die (nog) niet in aanmerking komen voor een stoma, die informatie niet te zien. Pas wanneer een stoma onvermijdelijk is dan wordt die informatie voor de patiënt opengezet. Patiënten kunnen via eZorg 24 uur per dag in contact staan met hun behandelteam vanaf pc, tablet of smartphone. Patiënten kunnen vooraf aan een ziekenhuisbezoek een vragenlijst invullen. Die informatie is voor de zorgverlener direct in te zien in het medisch dossier. Zo is de arts beter voorbereid op het gesprek en ook patiënten kunnen zich daarmee voorbereiden op het polikliniekbezoek. Ook vinden patiënten in eZorg alle relevante informatieve filmpjes, herinneringen aan het doen van een onderzoek, modules over voeding, bewegen en slaap, stoppen met roken en leefstijladviezen, links naar nuttige websites.
Patiënten kunnen hun onderzoeksuitslagen bekijken, resultaten bekijken van metingen en brieven lezen zoals die door zorgverleners van het ziekenhuis zijn opgesteld. Verder kunnen zij hun ziekenhuisafspraken bekijken, toegang krijgen tot digitale zorgpaden en hun persoonlijke gegevens bekijken en wijzigen.
Lees verder
+ Meer dan 80 eZorgpaden: https://www.geldersevallei.nl/patient/ezorg
+ https://icthealth.nl/nieuws/zgv-digicoaches-voor-medewerkers-en-patienten/