Ons fundament
Hier staan we voor
Samen met onze partners in de regio bevorderen we preventie, gezondheid en welzijn, en laten we onze brede basis medisch specialistische zorg daar maximaal op aansluiten. Zo dragen we bij aan het welbevinden van onze inwoners. We doen dit op die momenten in het leven, wanneer onze inwoners dat nodig hebben, van geboorte tot in de laatste levensfase.
Wij doen dit samen. Onze kracht zit in de relatie en in de menselijke maat:
- We kennen onze inwoners, patiënten, hun naasten, hun leefomgeving en maatschappelijke context
- We kennen onze medewerkers
- We kennen onze samenwerkingspartners, van zorgpartners en gemeenten tot onderwijsinstellingen en ondernemers
Als vereniging van regionale ziekenhuizen bundelen we onze krachten om zo het verschil te maken. We doen dit steeds vanuit onze kernwaarden:
Verbindend, met lef en grensverleggend.
Onze ambitie 2023 - 2030
Het huidige zorgsysteem staat onder druk. Wij nemen als SAZ ziekenhuizen onze verantwoordelijkheid en tonen eigenaarschap om goede zorg in de regio toegankelijk te houden, waar nodig verbindend te verwijzen en op duurzame wijze met mensen en middelen om te gaan. We denken bij iedere stap na of en wanneer we hierbij de ander nodig hebben en wat dit betekent voor die ander. Hiermee geven we concrete en substantiële invulling aan het Integraal Zorgakkoord en het kader Passende Zorg.
Wij werken hieraan vanuit verbinding, grensverleggend en met lef.
Onze SAZ bouwstenen voor innovatie en
transformatie
De concrete invulling van de bouwstenen is een continu proces. We laten ons hierin leiden door landelijke en regionale ontwikkelingen en behoeften. De uitwerking komt terug in de jaarlijkse werkplannen.
Zó gaan we gezamenlijk verder op onze strategische reis
De SAZ ziekenhuizen zijn grensverleggend, verbindend en met lef op weg van ziekenhuis naar gezondheidsorganisatie. Ieder afzonderlijk doen wij dit in de context van onze eigen regio. Gezamenlijk ontdekken, vernieuwen en faciliteren, doen wij als SAZ vereniging op vier manieren.
Goede voorbeelden
Alle SAZ ziekenhuizen zijn bezig met de transformatie. Lees hier hoe ze dit doen.
Ziekenhuis Rivierenland
Ziekenhuis Rivierenland vindt het belangrijk om patiënten die moeite hebben met lezen, schrijven en digitale toepassingen te helpen.
Je geldzaken regel je op je telefoon. Een vakantie boek je online. En een nieuwe outfit koop je op internet. Digitaal is het nieuwe normaal, óók in de zorg. Voor veel mensen maakt dit de zorg een stuk toegankelijker, maar het is niet voor iedereen even gemakkelijk om gebruik te maken van de digitale toepassingen van bijvoorbeeld het ziekenhuis.
Digi-Taal Servicepunt
In Nederland zijn 2,5 miljoen volwassenen laaggeletterd. Dit betekent dat zij moeite hebben met lezen, rekenen of schrijven. Daardoor zijn zij vaak ook minder digitaal vaardig. Daarom kunnen patiënten in de centrale hal van het ziekenhuis terecht bij het Digi-Taal Servicepunt. Bij dit servicepunt kunnen patiënten en hun naasten terecht voor hulp bij digitale toepassingen die in het ziekenhuis worden gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan online via het patiëntenportaal MijnZR het medisch dossier inzien, vragenlijsten online invullen of via BeterDichtbij communiceren met zorgverleners. De combinatie van digitale vaardigheden en taalvaardigheid maakt het concept van het servicepunt sterk en maakt ook de drempel lager om er gebruik van te maken.
Speciaal opgeleide vrijwilligers bemannen het Digi-Taal Servicepunt. Zij helpen patiënten bij het invullen van online vragenlijsten en geven uitleg over de digitale toepassingen van het ziekenhuis. Ook verwijzen zij patiënten, wanneer dit nodig is, naar taalpunten in de regio, de Helpdesk Digitale zorg en de cursus Digivitaler die het ziekenhuis ontwikkelde in samenwerking met Bibliotheek Rivierenland.
Lees meer over het Digi-Taal Servicepunt van Ziekenhuis Rivierenland