Ons fundament
Hier staan we voor
Samen met onze partners in de regio bevorderen we preventie, gezondheid en welzijn, en laten we onze brede basis medisch specialistische zorg daar maximaal op aansluiten. Zo dragen we bij aan het welbevinden van onze inwoners. We doen dit op die momenten in het leven, wanneer onze inwoners dat nodig hebben, van geboorte tot in de laatste levensfase.
Wij doen dit samen. Onze kracht zit in de relatie en in de menselijke maat:
- We kennen onze inwoners, patiënten, hun naasten, hun leefomgeving en maatschappelijke context
- We kennen onze medewerkers
- We kennen onze samenwerkingspartners, van zorgpartners en gemeenten tot onderwijsinstellingen en ondernemers
Als vereniging van regionale ziekenhuizen bundelen we onze krachten om zo het verschil te maken. We doen dit steeds vanuit onze kernwaarden:
Verbindend, met lef en grensverleggend.
Onze ambitie 2023 - 2030
Het huidige zorgsysteem staat onder druk. Wij nemen als SAZ ziekenhuizen onze verantwoordelijkheid en tonen eigenaarschap om goede zorg in de regio toegankelijk te houden, waar nodig verbindend te verwijzen en op duurzame wijze met mensen en middelen om te gaan. We denken bij iedere stap na of en wanneer we hierbij de ander nodig hebben en wat dit betekent voor die ander. Hiermee geven we concrete en substantiële invulling aan het Integraal Zorgakkoord en het kader Passende Zorg.
Wij werken hieraan vanuit verbinding, grensverleggend en met lef.
Onze SAZ bouwstenen voor innovatie en
transformatie
De concrete invulling van de bouwstenen is een continu proces. We laten ons hierin leiden door landelijke en regionale ontwikkelingen en behoeften. De uitwerking komt terug in de jaarlijkse werkplannen.
Zó gaan we gezamenlijk verder op onze strategische reis
De SAZ ziekenhuizen zijn grensverleggend, verbindend en met lef op weg van ziekenhuis naar gezondheidsorganisatie. Ieder afzonderlijk doen wij dit in de context van onze eigen regio. Gezamenlijk ontdekken, vernieuwen en faciliteren, doen wij als SAZ vereniging op vier manieren.
Goede voorbeelden
Alle SAZ ziekenhuizen zijn bezig met de transformatie. Lees hier hoe ze dit doen.
Ziekenhuis Amstelland
Ziekenhuis Amstelland maakt zich samen met Amsterdam UMC hard voor zorgherschikking. Basiszorg uit Amsterdam UMC verschuift naar Amstelland. Hierdoor krijgt Amsterdam UMC ruimte om zich te richten op derdelijnszorg, onderwijs en onderzoek. Patiënten krijgen zo de juiste zorg op de juiste plek. Ziekenhuis Amstelland zet daarnaast ook in op de doorstroom naar de eerstelijn, zoals huisartsen, thuiszorg of VVT-instellingen.
Tweedelijnszorg uit Amsterdam UMC naar Ziekenhuis Amstelland
De praktijk laat zien dat, ook al is er extra afstemming nodig tussen zorgverleners van beide ziekenhuizen, de zorgherschikking als effect heeft dat er minder laagcomplexe patiënten in het Amsterdam UMC behandeld hoeven te worden. Het gevolg hiervan is dat er extra capaciteit vrijkomt voor het behandelen van hoog complexe patiënten in een academische setting. Bij Ziekenhuis Amstelland kunnen daarnaast meer patiënten worden behandeld die passen binnen het regionale profiel van dit ziekenhuis. Deze samenwerking geeft de mogelijkheid om pieken en dalen qua drukte te spreiden tussen verschillende afdelingen bij de twee ziekenhuizen.
Als bijvangst ontstaat ook meer uitwisseling van kennis en expertise over en weer, ontstaat er nog meer onderling vertrouwen daardoor en kunnen op termijn nieuwe ideeën over de inrichting van het gewenste zorgpad door het nauwere contact makkelijker gerealiseerd worden. Extra ‘profijtelijk’ is verder het ontstaan van mogelijkheden tot samenwerking op andere gebieden naast de zorgtaken, namelijk de gezamenlijke inrichting van onderzoek en opleiding. De verbreding en tegelijkertijd verdieping van de samenwerking moet bijdragen aan het fundament voor een robuuste lange termijn samenwerking en herinrichting van de zorgprocessen in beide huizen.
Bij zorgherschikking vanuit het academisch centrum kun je denken aan het overhevelen van tweedelijns spoedeisende zorg: een gebroken heup, acute blinde darmontsteking of een kind dat is gevallen en een hoofdwond heeft. Het gaat bijvoorbeeld ook om CVA patiënten, cardiologische en neurologische tweedelijns zorg.
De medezeggenschapsorganen en de cliëntenraden hebben een belangrijke stem bij het besluit welke patiëntgroepen hiervoor in aanmerking komen – zorgherschikking heeft immers impact op medewerkers en op de patiënten. Zij kijken heel precies wat de patiënt gaat ervaren, welke consequenties er zijn voor de logistieke stappen van de patiënt en hoe de communicatie met de patiënt verloopt.
Veel aandacht is er voor de gevolgen van zorgherschikking voor het totale zorgproces, denk om te beginnen aan de patiënten zelf, maar daarnaast ook de diagnostiekafdelingen, de ambulancediensten en de huisartsen. Zorgvuldige communicatie hierover met de partners is cruciaal.
Rol zorgverzekeraars
De zorgherschikking gebeurt in nauwe samenspraak met zorgverzekeraars. De DBC systematiek en verschillende tarieven met acht zorgverzekeraars maken dit tot een uitdagende opdracht. Zilveren Kruis en Zorg en Zekerheid spelen hierin een belangrijke rol.
Elektronisch patiëntendossier
Ziekenhuis Amstelland en Amsterdam UMC zijn ook een samenwerking aangegaan om met hetzelfde patiëntendossier-systeem te gaan werken, waardoor de uitwisseling van dossiers eenvoudiger is. Op deze manier is informatie altijd op het juiste moment beschikbaar, zodat artsen in Ziekenhuis Amstelland en Amsterdam UMC een compleet beeld hebben van de patiënten die zij gezamenlijk behandelen. De dossiers van gezamenlijke patiënten blijven strikt gescheiden. Nog steeds moet een patiënt, net zoals voorheen, voor een behandeling of onderzoek in Amsterdam UMC, of andersom, toestemming geven dat artsen inzage hebben in hun dossier.
Op deze manier is Ziekenhuis Amstelland ICT toepassingen toekomstbestendig aan het inrichten en draagt zo bij aan goede gegevensuitwisseling met andere zorgorganisaties.