Ons fundament
Hier staan we voor
Samen met onze partners in de regio bevorderen we preventie, gezondheid en welzijn, en laten we onze brede basis medisch specialistische zorg daar maximaal op aansluiten. Zo dragen we bij aan het welbevinden van onze inwoners. We doen dit op die momenten in het leven, wanneer onze inwoners dat nodig hebben, van geboorte tot in de laatste levensfase.
Wij doen dit samen. Onze kracht zit in de relatie en in de menselijke maat:
- We kennen onze inwoners, patiënten, hun naasten, hun leefomgeving en maatschappelijke context
- We kennen onze medewerkers
- We kennen onze samenwerkingspartners, van zorgpartners en gemeenten tot onderwijsinstellingen en ondernemers
Als vereniging van regionale ziekenhuizen bundelen we onze krachten om zo het verschil te maken. We doen dit steeds vanuit onze kernwaarden:
Verbindend, met lef en grensverleggend.
Onze ambitie 2023 - 2030
Het huidige zorgsysteem staat onder druk. Wij nemen als SAZ ziekenhuizen onze verantwoordelijkheid en tonen eigenaarschap om goede zorg in de regio toegankelijk te houden, waar nodig verbindend te verwijzen en op duurzame wijze met mensen en middelen om te gaan. We denken bij iedere stap na of en wanneer we hierbij de ander nodig hebben en wat dit betekent voor die ander. Hiermee geven we concrete en substantiële invulling aan het Integraal Zorgakkoord en het kader Passende Zorg.
Wij werken hieraan vanuit verbinding, grensverleggend en met lef.
Onze SAZ bouwstenen voor innovatie en
transformatie
De concrete invulling van de bouwstenen is een continu proces. We laten ons hierin leiden door landelijke en regionale ontwikkelingen en behoeften. De uitwerking komt terug in de jaarlijkse werkplannen.
Zó gaan we gezamenlijk verder op onze strategische reis
De SAZ ziekenhuizen zijn grensverleggend, verbindend en met lef op weg van ziekenhuis naar gezondheidsorganisatie. Ieder afzonderlijk doen wij dit in de context van onze eigen regio. Gezamenlijk ontdekken, vernieuwen en faciliteren, doen wij als SAZ vereniging op vier manieren.
Goede voorbeelden
Alle SAZ ziekenhuizen zijn bezig met de transformatie. Lees hier hoe ze dit doen.
Slingeland Ziekenhuis
Slingeland Ziekenhuis werkt voortdurend aan het optimaliseren van werkprocessen om betere zorg te verlenen.
Een voorbeeld hiervan is dat de organisatorische taken rondom de cytostaticaplanning (chemotherapieplanning) zijn overgeheveld naar een andere plek in het ziekenhuis. Hierdoor is het werken op de dagbehandeling Oncologie een stuk aantrekkelijker geworden. Er is meer tijd voor de patiënt, voor een rustmoment en voor gezelligheid.
De nieuwste versie van het elektronisch patiëntendossier (EPD) waar het Slingeland op is overgegaan kent als een van de voordelen dat dit EPD optimale ondersteuning biedt op het gebied van zorglogistiek, capaciteit en planning. De werkdruk op de dagbehandeling Oncologie was hoog door organisatorische taken. Oncologieverpleegkundige in hart en nieren Angela Jansen vertelt erover. “Naast de zorg voor de patiënt regelden wij de planning van de chemokuren en de laboratoriumaanvragen en we zorgden voor controleafspraken bij de arts. Dat kostte veel tijd waardoor de psychosociale zorg voor de patiënt in het gedrang kwam. Nu zijn deze organisatorische taken overgenomen door ons planbureau.”
Uitgaan van zorgvraag
Het Centraal planbureau houdt zich bezig met alle planbare patiëntenzorg. Bij de planning wordt uitgegaan van de zorgvraag en niet van het aanbod. Daarin is het Slingeland Ziekenhuis in de regio redelijk uniek. Er wordt niet zozeer gekeken hoeveel bedden en verpleegkundigen er zijn, maar hoeveel afspraken er verwacht worden. Deze inschatting volgt uit gedetailleerde data-analyses en met die gegevens is inmiddels een stabiele planning gemaakt voor de dagbehandeling. Angela is er heel blij mee. “Het is een enorme verbetering. Uit de data-analyses bleek duidelijk een stijging van de zorgvraag de afgelopen jaren. Dat verklaarde ook de hoge werkdruk. Nu is de planning op het aantal verwachte afspraken ingericht en goed georganiseerd. Patiënten komen bijvoorbeeld niet meer gelijktijdig binnen, worden verdeeld over meerdere kamers en ze worden per dag aan een verpleegkundige gekoppeld. Dit nieuwe werkproces draagt bij aan betere zorg voor de patiënt.”
Samenwerken en luisteren naar wensen
Angela werkte zelf een aantal maanden mee op het Centraal planbureau om de planning zo goed mogelijk in te richten. “Ik vond het belangrijk dat alles goed geregeld werd voor de patiënt. Die staat immers altijd op nummer één. Het overdragen van de planning vond ik best even spannend. Ik hou van controle en nu moest ik loslaten en vertrouwen hebben. Maar de samenwerking met mijn collega’s van het planbureau verliep optimaal. We deelden kennis en kunde en luisterden naar elkaars wensen.” Even overwoog Angela nog om een carrièreswitch te maken. “Ik vond het werken op het planbureau leuk. Ik ben van nature een organisator en kan ook goed met computers overweg, maar uiteindelijk ben ik toch het liefst bij de patiënt. Daar ligt mijn hart, al ruim 30 jaar.”
Meer voldoening
“Inmiddels ziet iedereen de voordelen van deze manier van werken. De belangrijkste verandering is dat we meer voldoening uit ons werk halen en het niet als lopendebandwerk voelt. We hebben nu écht meer tijd voor de patiënt, zien hoe het echt met de patiënt gaat en we stralen meer rust uit. En zelf hebben we ook wat meer tijd voor een kop koffie…het is echt een stuk gezelliger geworden op de afdeling en daar profiteert de patiënt ook van.”